Geschiedenis
PIM KORVER FILM+VIDEO werd in 1963 opgericht door de Rotterdamse cineast Pim Korver, toen onder de naam Pim Korver Film.

Door de jaren heen heeft het bedrijf vele producties vervaardigd voor vele verschillende bedrijven, omroepen en organisaties in binnen- en buitenland. Ook werkte werkte wij voor het NOS Journaal en Jeugdjournaal aan meer dan 2500 nieuws-items.
Een paar voorbeelden:

1963

In 1963 begon Pim als zelfstandig cameraman en reisde met Wim van der Velde i.o.v. de VPRO, Inter Church Aid (UK) en Brot für die Welt (DEU) naar o.a. Libanon, Israel, Iran, West-Pakistan en India voor een drietal documentaires over ontwikkelingshulp ("Wedloop om Morgen - Service over Sea"). De reis duurde bijna 3 maanden; in die tijd de verste en langste reis ooit gemaakt voor de Nederlandse televisie.

1964

Pim Korver begon begin jaren 60 als cameraman voor o.a. het NTS Journaal, NCRV's Hier en Nu, AVRO Televizier en KRO's Brandpunt. Op de foto Pim tijdens een reportage voor KRO's Brandpunt over de 'Dolle Mina's' in Amsterdam.

1965

In 1965 strandde de PING AN ter hoogte van Ter Heijde. Pim Korver (rechts op dak met muts) filmde de stranding en redding van de bemanning, en de latere sloop op het strand, voor de NCRV. Later werd het materiaal o.a. gebruikt voor films voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de KNRM. In 2010 werd de documentaire teruggevonden in de archieven van "Beeld en Geluid" in Hilversum, en is hij gedigitaliseerd en opnieuw vertoond. VIDEO

1965

Pim Korver (met camera) aan boord van de PENDRECHT, een tanker van Van Ommeren die op de La Plata rivier bij Montevideo in tweeën brak. Het transport van de twee stukken naar Rotterdam door de Smit slepers ELBE en TYNE duurde ruim 100 dagen.

1968


Eind 60-er jaren kreeg de politie een steeds groter imago-probleem, omdat "overheidsgezag" niet meer vanzelfsprekend was. Pim kreeg de opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om een voorlichtingsfilm over het politiewerk te maken, die de titel "Van uur 0 tot 24" meekreeg. VIDEO

1975

Pim Korver (camera) en Tom Poederbach (geluid) aan boord van de SMIT-LLOYD 41 tijdens opnamen voor een film voor Smit Lloyd, in een tijd dat de arbeidsinspectie nog niet zo actief was.

1976

De BRENT SPAR in aanbouw op de werf van Wilton-Feyenoord in Schiedam. Later zou de BRENT SPAR, een laadstation voor olietankers, wereldnieuws worden toen in 1995 milieu-activisten de dumping ervan op zee tegen wilden gaan.

1977

Een complete fanfare marcheert een ferry af tijdens opnamen in Galvestone, Houston, voor een film over de RoRo (Roll-on, Roll-off) schepen van voor Nedlloyd.

1978

De olietanker AMOCO CADIZ liep op 16 maart 1978 vast voor de Franse kust, waarna het schip in tweeën brak. De ramp was nauwelijks te overzien en de schade aan natuur en milieu enorm.

1979

Nog geen jaar later vond er een nog grotere ramp met een olietanker plaats. Op 8 januari 1979 ontplofte de BETELGEUSE terwijl zij afgemeerd lag in Bantry Bay, Ierland. Pim Korver Film maakte een 45 minuten documentaire over de berging - met de titel "Three in One" - die eigenlijk uit 3 mini documentaires bestaat. Het schip was tijdens de explosies in 3 stukken gebroken en deels gezonken, en voor ieder deel moest een andere bergingstechniek worden gebruikt. VIDEO

1980

Pim (links boven) zoekt het hoger op om beelden te maken voor het NOS Journaal over het grote gifschandaal in Lekkerkerk begin jaren 80 .

1981

De film 'Mariniers Vandaag' geeft een getrouw beeld van het leven van de leden van het Nederlandse Korps Mariniers. Om deze film te maken moest Pim Korver zich volledig blootstellen aan het harde leven van de mariniers, tijdens diverse oefeningen en operaties in binnen- en buitenland.

1984


In verband met de toename van de scheepvaart werd begin jaren 80 besloten door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en het Loodswezen besloten dat er een geavanceerd scheepvaart begeleidingssysteem moest komen. Pim Korver kreeg opdracht een film (Rotterdam welzeker) over dit nog in ontwikkeling zijnde systeem te maken om de noodzaak en voordelen ervan te belichten.

1987

Op 6 maart 1987 kapseisde de veerboot HERALD OF FREE ENTERPRISE net buiten de haven van Zeebrugge in België; 193 mensen kwamen om het leven. De film over de berging van het wrak door Smit International werd vele malen internationaal bekroond en in Nederland uitgeroepen tot 'Beste Opdrachtfilm van de Eeuw'. VIDEO

1991

In 1988 werd begonnen aan de bouw van de Willemsspoortunnel, een 2.796 meter lange, viersporige tunnel in het centrum van Rotterdam. De tunnel werd, na een bouwtijd van 6 jaar, in 1993 geopend. PKFV volgende de bouw van begin tot eind.

1994

In maart 1994 vloog de olietanker NASSIA na een aanvaring in brand. De Bosphorus was dagenlang gesloten door een grote brandende olievlek. Nederlandse brandweerlieden en bergers van Smit International waren uiteindelijk in staat het vuur te doven en het wrak weg te halen.

1999

'ANY JOB ANY SEA' is een film over de wereld van de scheepsbergers van SMIT International. De kijker wordt onder andere meegenomen naar Goa, India, waar een gestrande bulkcarrier wordt geborgen en Brazilië, voor de berging van het containerschip NEDLLOYD RECIFE en haar lading. De film werd meerdere malen internationaal bekroond.

2001

In opdracht van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen en de KNRM werd een serie programma's gemaakt om mensen bewust te maken van wat ze kunnen doen als ze geconfronteerd worden met een verdrinkingsgeval. Onder de campagnenaam 'DOE IETS!' werd een serie van TV spots, een Socutera clip, een aantal training en educatie programma's en een edutainment film gemaakt.

2002

Ameland is de enige plek ter wereld waar men nog, gemiddeld 1 keer per maand, getuige kan zijn van het lanceren van een reddingboot vanaf het strand met behulp van paarden. Op andere dagen kan men dit spektakel bekijken via een film die PKFV maakte voor het reddingmuseum Abraham Fock in Hollum op Ameland.

2003

Op goede vrijdag 8 april 1966 kwam het Cubaanse vrachtschip ORIENTE in dichte mist ten noorden van Schiermonnikoog in aanvaring met het Noorse vrachtschip STAVFJORD. De schepen zonken snel en de reddingboot GEBROEDERS LUDEN kwam maar net op tijd om alle opvarenden van boord te halen. Deze gebeurtenis kan interactief worden ervaren in het Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder. PKFV maakte de meeste beelden, montages en audiotracks voor de diverse audiovisuele displays en presentaties.

2004

Als onderdeel van het Randstad Rail Project is er over de A12 bij Nootdorp een enkelspoor brug gemaakt. In opdracht van ProRail maakte PKFV een DVD over de opbouw en plaatsing. VIDEO

2005

Voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)/Kasteel Groeneveld maakte PKFV een film over de ontwikkeling van de veenkoloniën in het Groninger land. Boeren trekken massaal weg en de vraag is hoe de streek opnieuw ingericht kan worden. Het doel van het programma is mensen een impuls te geven om met nieuwe ideeën hierover naar voren te komen.

2006

Nadat de terminal volledig operationeel was geworden, gaf NYK LINE PKFV voor de tweede keer opdracht videomateriaal te vervaardigen van de CERES/PARAGON Container Terminal in Amsterdam. Het materiaal zal verder verwerkt worden door een Japanse videoproducent.

2007

Fairmount Marine kwam met het verzoek een film te maken waarin niet alleen de werkzaamheden van het bedrijf tot uiting kwamen, maar ook de bedrijfsvisie en de kundigheid en kwaliteit van de mensen. De film wordt in 8 talenversie uitgebracht op een DVD, in een speciaal voor deze DVD vervaardigd boek.

2008

In 2008 bestond 'Moed, Volharding, Zelfopoffering' - de Nederlandse vereniging van oud-redders op zee - 100 jaar. PKFV heeft door de jaren vele redders en oud-redders geïnterviewd, en met hun verhalen een prachtige geschiedschrijving gemaakt.

2009

GR Maritime had de opdracht gekregen voor de berging van het achterschip van de MSC NAPOLI, één van de grootste containerschepen ter wereld, dat in 2007 voor de Zuid-Engelse kust verging. Mede in verband met de speciale bergingstechniek die voor de operatie zou worden gebruikt kreeg PKFV, specialist in maritieme producties, het verzoek hier een documentaire over te maken die als titel "Mud Fight in Lyme Bay" meekreeg.

2011
Fairmount_Tafelberg
In 2011 maakten we voor Fairmount een korte maar krachtige video presentatie voor expo en marketing doeleinden.

2013
Op 1 januari 2013 is het management van
PIM KORVER FILM+VIDEO overgegaan naar Richard van Nijnatten. Richard werkte al meer dan 20 jaar samen met Pim Korver en is al jaren mede verantwoordelijk voor de kwaliteit en vorm van alle PKFV producties. Samen met Pim's dochter Carolien zorgt hij ervoor dat de kennis en kwaliteit die PKFV sinds jaar en dag in haar producties legt ook gewaarborgd in de toekomst.